Tankki täyteen!

Maratonviikko!Maratonviikko! Se on täällä!

Sen lisäksi että vahtaan jatkuvasti säätietoja niin pohdiskelen kovasti tämän viikon syömisiä ja hiilaritankkausta tulevalle koitokselle. Monen nettiartikkelin lukemisen myötä olen tullut siihen tulokseen että täyttelen tankkiani tiistaista torstaihin ja perjantaina palaan normaalin ruokavalioon. Hiilihydraatteja suositellaan saatavaksi 8-10g / painokilo jotta kehon hiilihydraattivarastot täyttyvät joten käytännössä tarkoittaa mulla vajaata 600 grammaa puhdasta hiilihydraattia tulevina kolmena päivänä. Kuulostaa aivan järjettömältä määrältä syötäväksi kiinteässä muodossa!

Onneksi hiilaria on monessa muodossa ja sainkin Maximilta testiin Carbo Loader- hiilihydraattijauhetta. Jauhe on maultaan neutraali joten sitä  voi sekoittaa vaikka aamupuuroon, rahkaan tai veteen shakerissa hölskytettynä.

Tuotteet saatu blogin kautta.
Tuotteet saatu blogin kautta.

Tämän lisäksi kaupasta tarttuu mukaan mustikkakeittoa, omenamehua ja leipää. Ruoaksi tullaan nauttimaan tankkauspäivinä ainakin riisinuudelikanawokkia ja kasvispastaa. Pasta on vaan siitä mälsä ruoka, että mulla on usein pari tuntia syömisen jälkeen taas kova nälkä. Herkut jätän tältä viikolta syömättä ja kahviakin taidan vähentää keskiviikosta alkaen herkän vatsani vuoksi. Käytössä on myös maitohappobakteerikuuri just in case.

Tuotteet saatu blogin kautta.
Tuotteet saatu blogin kautta.

Luulen, että näillä eväillä teen parhaan mahdollisen tankkauksen omaa kehoani ajatellen enkä joudu hyppimään jokaiseen puskaan kesken juoksun.  Jännitys lauantaista on jo hyvin läsnä. Huh.

Miten sinä tankkaat maratonille?

Taas valmistaudutaan puolikkaalle!

No nyt on kisakausi todenteolla startannut! Olen koko alkukevään jännityksellä odottanut nimenomaan näitä kahta kyseistä käsillä olevaa viikkoa ja että kuinka tulen niistä selviämään kun on kahtena peräkkäisenä viikonloppuna kisat ja nyt kun tässä ollaan niin hyvällä fiiliksellä tulen lähtemään lauantaina Helsiinkin ja kohti HCR:ää. Olen saanut huomata, että säännöllinen treenaus on tuottanut tulosta ja kuntoni on kohdillaan. Jaloissa on tapahtunut kehitystä ja koen  voivani hyvin. En ole sairastanut eikä ole ollut vammoja juoksuun liittyen. Valmistautuminen on ollut siis minulle sopivaa. Mieheni on tehnyt kaikkensa kohottaakseen itseluottamustani omaan tasooni ja minusta on välillä on tuntunut ihan pöljältä kuin toinen pitää minua niin jalustalla juoksijana :D. Osaa tuon aviomiehen hommansa ihan hyvin <3.

Tottakai valmistautumiseen kuluu myös kisavarustuksen miettimistä.
Tottakai valmistautumiseen kuluu myös kisavarustuksen miettimistä.

Lauantaisen kisakympin jälkeen olen keskittynyt kotona jumppailuun. Kyytiä on saaneet vatsalihakset ja kädet. Tiiättekö mä sain tehtyä sunnuntaina 20 naisten punnerrusta ja sen perään 10 miesten punnerrusta! Se on mulle ihan uusi saavutus ja siitä mä hieman posket punottaen oon ylpeä vaikka kuulostaa ehkä tosi vähältä määrältä. Ihmiselle joka ei juurikaan punnerra määrä on kuitenkin valtaisa! Kohta oon sellainen timmi haba-lissu. Not. Suklaa on edelleen liian hyvää. Onneksi suurimmat suklaanhimot tulee kuitattua raakakaakao-nibseillä joita lisään rahkan joukkoon.

Lauantaina lähden kotoa Helsinkiin jo yhdeksältä aamulla, että ehdin varmasti eksyä siellä päässä ja on aikaa löytää perille hakemaan numero ja tutustumaan paikkoihin. Jännitys alkaa olla jo aika läsnä kun joutuu yksin seikkailemaan vaikka Tanja Never say Never-blogistaan lupasi kyllä tulla moikkaamaan ja onhan siellä muutama muukin tuttu paikan päällä. Asia erikseen löydetäänkö toisiamme siellä massassa ja toimiiko puhelimet jos paikalla on noin 20 000 ihmistä? Perillä käyn syömässä lounaan koska lähtöni on vasta 15.20 ja maaliintulon yms suihkussa käynnin jälkeen on taas mukavasti aikaa käydä syömässä ja yrittää löytää perille juna-asemalle :). Valmistautumisrutiineihini kuuluu myös jatkuva säätilaennusteiden kyttäys ja supersää onkin auki liki jatkuvasti :D. Näyttää hyvältä tällä hetkellä, 17 lämmintä ja viitisen metriä sekunnissa tuulta. Lyhyillä saa juosta!

Tämä viikko on tarkoitus pitää kohtalaisen kevyenä ja erityisesti loppuviikosta keskittyä taas syömiseen jotten kulu loppuun. Huomaan taas itsestäni kun juoksuvauhdit ja tahti on kiihtyneet niin mulla alkaa pudota housut päältä eli käyn taas vaihteeksi miinuksilla enkä tahdo saada syötyä tarpeeksi. Jos vatsani kestäisi vehnää ja rasvaista ruokaa niin todennäköisesti istuisin keskiviikosta perjantaihin tuossa lähipitseriassa ”hiilaritankkaamassa”. Tänään olisi tarkoitus käydä juoksemassa kevyt 6-8 km lenkki hissuksiin joka toimii samalla palauttavana lauantain kisalle. Oon kyllä hämilläni kuinka vähillä kivuilla selvisin tuostakin rykäyksestä. Torstaina käyn vielä kevyestä kevyemmän lyhyen lenkin ja rullaillen jalkoja auki ja siinä saa luvan olla valmistautumiset tälle viikolle.

20130410_162957
Polttoainetta pitää olla jotta kulkee. Vanha kuva ja taitaa olla Panang curry – valmistumassa :)

Näppärästi sain myös TCR:n kisakympistä valmistavan vauhtilenkin HCR:lle ja vastaavasti HCR toimii hyvänä valmistavana vauhtipitkiksenä Paavo Nurmi Maratonille 1,5kk:n päästä.  Näillä näkymin jos pysyn terveenä viikonloppuun saakka ja lauantaina musta löytyy vielä virtaa niin lähden tavoittelemaan alle 1,50 aikaa HCR:llä mutta en ota siitä kuitenkaan paineita jossen onnistu. Itsestäänselvyys on ettei aina voi tehdä ennätyksiä ja on opittava joskus hiukan hölläämään mutta  mikäli fiilis on hyvä ja jalat vie niin sitten mennään :).

Kivaa päästä pois vähän kotimaisemista välillä arjen hulinasta pois ja ennenkaikkea juoksemaan uusille maisemille huikeaan tapahtumaan joka on varmasti mulle ainakin täysin uudenlainen kokemus näiden kokemieni kotikaupunkikisojen rinnalla! :)