Juoksija sään armoilla!

Oonko mä ainoa jota ihan ”pikkusen” verottaa nämä pakkaset jo treenien kannalta? Muuten olen kyllä nauttinut tuosta mielettömän ihanasta valosta ja raikkaudesta mutta tämä talvi on ensimmäinen joka on vaikuttanut mun juoksuun negatiivisesti. Voiko ikä tehdä sen yllättäen että pakkanen tuntuu pahemmalle keuhkoihin kuin aiemmin?

Viime viikolla pääsin takaisin treenien makuun pitkän nuhan ja laivareissun jälkeen ja ehdin juosta kaksi lenkkiä kunnes sain todeta, että ei keuhkot kestä ja loppuviikon olinkin kokonaan juoksematta kun olimme Liljan kanssa kahdestaan kun pojat matkusti sukuloimaan ja pakkaset paukkui päivästä toiseen. Sain kuitenkin korvattua juoksuja kotitreeneillä joista saan hirveästi virtaa päiviin! 😊

Sen sijaan nautin ”tyttöjen viikonloppuna” vaunulenkeistä neidin päikkärien aikaan monena päivänä. Niitä kun ei ole päässyt pitkiin aikoihin tekemään kunnolla.

Juoksuohjelmassa alkaa ensi viikolla vauhtikestävyyskausi mikä tarkoittaa siis kovempia treenejä hitaiden pitkien lenkkien joukkoon ja niitä ajatellen toivoisin kyllä kovasti jo pakkasten hiipuvan! Suomen (tai siis Turun) talvi on kyllä niin hassu.. Ensin se ei tule millään ja sitten se vie tilaa keväältä.

Olen koittanut juosta viimeiset lenkit niin, että mulla on ohut buffo suun päällä mutta olen kokenut sen hieman ärsyttäväksi kun se kastuu ja alkaa putoilemaan ja vaatii korjailua. Tänään googlailin sellaisia hengitysilman lämmittimiä, onko jollain kokemusta sellaisesta? Ovatko hintansa arvoisia? Toivottavasti tuo hyytävä polaaripyörre tajuaa nyt ottaa hatkat ja pysyy poissa koska tämä mamma tahtoisi jo vähän revittelemään juoksuvauhtien kanssa! Sitä odotellessa tänään ajattelin mennä reippaalle kävelylle..

Juoksuharrastuksen ”ylimääräiset” hyödyt.

Tammikuu on lopuillaan ja varmasti moni on aloittanut tämänkin vuoden tammikuussa juoksun ajatuksenaan päästä kuntoon tai pudottaa painoa. Mullapa on käynyt tässä viimeisen kuukauden aikana mielessä parikin juttua joita ei olisi tapahtunut ilman juoksuharrastusta ja halusin ne teillekin vinkata! 😊

Ensimmäisen kerran heräsin ajatukseen tuossa jokin aika sitten kun olin kävelemässä kotoa kaupungille ja laitoin kaverille viestin että olen siellä 10 minuutin kuluttua. Mikä piti täsmälleen paikkaansa.

Hyöty numero yksi onkin siis että opit arvioimaan kävelyvauhtisi ja kuinka kauan sinulla kestää mennä paikasta A paikkaan B.

Ylimääräisenä hyötynä numero kaksi tulee tietenkin ensimmäistä hyötyä tukemaan se että kotipaikkakuntasi tulee sinulle juoksulenkkien myötä erittäin tutuksi ja opit tietämään miten kaukana mikäkin kaupunginosa on. En usko että ilman juoksuharrastusta olisin käynyt lähelläkään niin monessa Turun kaupunginosassa kuin nyt olen käynyt! 😊 Sillä mä tykkään vaihdella reittejä ja varsinkin pitkillä lenkeillä ehtii kiertämään citya ihan riittävästi 😃

Numero kolme on uudet kaverit! 😊 Juoksu voi olla hyvinkin yksinäinen laji ja toimii erinomaisesti omana aikana arjen härdellin keskellä mutta mä tykkään myös juosta pitkiä lenkkejä kaverin kanssa. Viime sunnuntaina mentiin yhteislenkin muodossa noin 15km jutellen ryppyvoiteista ja urheiluidoleista ja olisi varmaan mennyt toinen samanlainen lenkki perään kun se meni niin huomaamatta! 😊 Mun vahva suositus on siis hankkia juoksukavereita varsinkin jos käyt pitkillä lenkeillä! 😊

Numero neljä on jaksaminen arjessa. Menee nyt ehkä hitusen sen puolelle miksi moni lajia alkaa harrastaa mutta en itse osaisi ajatella jaksavani kyykkiä lattialla, leikkiväni hippaa ja olevani aktiivinen ilman vahvoja jalkoja ja harrastusta.

Viides ja mun listauksen viimeinen vaihe on henkinen jaksaminen. Kahden pienen lapsen äitinä hermoja kiristetään välillä hyyyyyyvin paljon ja voin rehellisesti sanoa että ilman lenkillä käyntiä olisin varmaan ihan tosi tosi kireä jatkuvasti. Pitäisi ehkä käydä välillä vähän vielä enemmän 😃. Olen ennenkin kertonut mun mielestä juoksu on mitä parasta terapiaa ja niin se vaan edelleen on! 😊