Juoksuharrastuksen ”ylimääräiset” hyödyt.

Tammikuu on lopuillaan ja varmasti moni on aloittanut tämänkin vuoden tammikuussa juoksun ajatuksenaan päästä kuntoon tai pudottaa painoa. Mullapa on käynyt tässä viimeisen kuukauden aikana mielessä parikin juttua joita ei olisi tapahtunut ilman juoksuharrastusta ja halusin ne teillekin vinkata! 😊

Ensimmäisen kerran heräsin ajatukseen tuossa jokin aika sitten kun olin kävelemässä kotoa kaupungille ja laitoin kaverille viestin että olen siellä 10 minuutin kuluttua. Mikä piti täsmälleen paikkaansa.

Hyöty numero yksi onkin siis että opit arvioimaan kävelyvauhtisi ja kuinka kauan sinulla kestää mennä paikasta A paikkaan B.

Ylimääräisenä hyötynä numero kaksi tulee tietenkin ensimmäistä hyötyä tukemaan se että kotipaikkakuntasi tulee sinulle juoksulenkkien myötä erittäin tutuksi ja opit tietämään miten kaukana mikäkin kaupunginosa on. En usko että ilman juoksuharrastusta olisin käynyt lähelläkään niin monessa Turun kaupunginosassa kuin nyt olen käynyt! 😊 Sillä mä tykkään vaihdella reittejä ja varsinkin pitkillä lenkeillä ehtii kiertämään citya ihan riittävästi 😃

Numero kolme on uudet kaverit! 😊 Juoksu voi olla hyvinkin yksinäinen laji ja toimii erinomaisesti omana aikana arjen härdellin keskellä mutta mä tykkään myös juosta pitkiä lenkkejä kaverin kanssa. Viime sunnuntaina mentiin yhteislenkin muodossa noin 15km jutellen ryppyvoiteista ja urheiluidoleista ja olisi varmaan mennyt toinen samanlainen lenkki perään kun se meni niin huomaamatta! 😊 Mun vahva suositus on siis hankkia juoksukavereita varsinkin jos käyt pitkillä lenkeillä! 😊

Numero neljä on jaksaminen arjessa. Menee nyt ehkä hitusen sen puolelle miksi moni lajia alkaa harrastaa mutta en itse osaisi ajatella jaksavani kyykkiä lattialla, leikkiväni hippaa ja olevani aktiivinen ilman vahvoja jalkoja ja harrastusta.

Viides ja mun listauksen viimeinen vaihe on henkinen jaksaminen. Kahden pienen lapsen äitinä hermoja kiristetään välillä hyyyyyyvin paljon ja voin rehellisesti sanoa että ilman lenkillä käyntiä olisin varmaan ihan tosi tosi kireä jatkuvasti. Pitäisi ehkä käydä välillä vähän vielä enemmän 😃. Olen ennenkin kertonut mun mielestä juoksu on mitä parasta terapiaa ja niin se vaan edelleen on! 😊

 

Lunta ja talvijuoksun ihanuutta.

Saatiinpas vihdoinkin tänne Turkuunkin oikein kunnolla lunta tällä viikolla. Alkuviikon aivan jäätävän kylmät tuulet oli kamalia mutta nyt kun lunta on tullut paljon niin alkaa kylmyydestä tuska helpottaa. Vähän jo ehdin toivoa täysin lumetonta talvea (itsekkäästi koska rattaita on helpompi työntää ilman lunta 🤣) mutta kyllä tuo valoisuus on aika helpottavaa mitä lumi toi tullessaan! 😊

Tällä viikolla olen kärsinyt päänsärystä ja hammassärystä ja eilen kävin hammaslääkärissä kuulemassa että on stressi mennyt hampaisiin ja olen purrut hampaita liikaa yhteen. Hups. Nyt pitää yrittää olla löysin leuoin jatkossa etten kuluta hampaitani ihan vielä loppuun kokonaan ja keksiä joku toinen stressinsietokeino :D

Pari viikkoa sitten alkoi juoksuohjelmassa uusi osuus ja edelleen nautitaan hitaista lenkeistä ja lisätään määrää. Saatiin myös uusi lihaskunto-ohjelma jonka tein eilen ensimmäisen kerran ja tänään oli jalat aika hellänä. Tehokasta kehonpainotreeniä i must say!

Juoksuninja.

Tälle viikolle olen saanut aikaan jo kaksi kotitreeniä ja kaksi lenkkiä joista toinen oli keskiviikkona kun oli vuorossa jalkoja säästävä 1,5 – tunnin treeni. Lajivaihtoehtojen vähyyden vuoksi päädyin juoksu – kävelylle ja menin aina 10min hölkäten ja 5min kävellen. Oli tosi tuulista ja – 8 astetta pakkasta niin tällä tyylillä pysyin mukavasti lämpimänä ja treeni oli rauhallinen ja sykkeet pysyi alhaalla ja ennen kaikkea jalat kepeänä.

Tänään lenkillä oli mielettömän kaunis ja hyvin sumuinen ilma. Ripset sai jäisen kuorrutteen ja oli hyvä juosta vaikka pakkasta olikin. Juoksin jokirannassa 8,5km niin että alkuun tein noin 5km hölkkää ja sitten 500m rennon kovaa. Sitten taas hölkkää reilun kilometrin verran ja sitten kilometrin verran kovaa (4,45min/km) ja loppuun hölkkäilin kotiin. Olipa hauska päästä vähän koittamaan miten kovempi vauhti sujuu ja noilla nurkilla se mun tavoitevauhti tulee olemaan Helsinki city runilla. Onneksi on vielä neljä kuukautta aikaa treenata! 😊

Jee!

Huomenna on ohjelmassa vielä viikon pitkä lenkki joten kaikkiaan hyvä treeniviikko tästäkin tulee! 😊 Tänään mennään illalla koko perheen voimin pulkkamäkeen joten voi olla että illalla tarvii keskittyä venyttelyyn ja putkirullailuun! 😊

Hei muuten! Seuraava yhteislenkki olisi sitten ensi viikon sunnuntaina eli 28.1.2018! Lähdetään taas kello 10 Vaakahuoneen Paviljongilta! 😊

Hyvää viikonloppua <3