Elämää IBS:n kanssa.

IBS eli Irritable Bowel Syndrome = Ärtyneen suolen oireyhtymä.

Ihanat kesäilmat on tuoneet mukanaan myös taas enemmän oireilevan vatsan. Kolmisen vuotta sitten huomasin, että vatsani turposi aina syötyäni vehnä-tai ruistuotteita. Sen lisäksi erityisesti vehnä sai aina vatsani sekaisin ja juteltuani tuttavani kanssa jätin nuo tuotteet ruokavaliostani pois ja huomasin että oloni koheni.

Kun niitä palauttelin taas ruokavaliooni parin kuukauden syömättömyden jälkeen kun poissuljettiin keliakia niin kärsimykset palasi. Muistan elävästi milloin olen viimeksi syönyt vehnällistä ruokaa. Se oli Kokkolassa hääpäivänämme vuonna 2014 kun kävimme hienosti ravintolassa syömässä mieheni kanssa ja otin jälkiruoaksi ihan mielettömän hyvää mustikkapiirakkaa! Tosin se loppuilta vessassa ei sitten ollutkaan enää kivaa. No ei onneksi ollut keliakia mutta diagnoosi oli tuo otsikossa komeileva kirjainyhdistelmä.

Tässä vuosien varrella olen joutunut huomaamaan että IBS on myös hyvin liitoksissa stressiin sekä ilman lämpötilaan. Talvella vatsani on huomattava harvemmin kipeä ja turvonnut kuin kesällä.

Myös kestämieni ruokien kanssa eletään jossain ihmeen sykleissä. Vehnä ja ruis ovat olleet pois tuon kolmisen vuotta mutta pavut, herneet ja kaalit ovat sellaisia että niitä pystyn syömään välillä ja välillä taas en.  Huomaa kyllä aika nopeasti kun olen niitä syönyt ja vatsani onkin huonolla tuulella! Hiilihappojuomia en uskalla juurikaan juoda sillä nekin saa vatsan kramppaamaan. Kuten myös rasvainen ruoka.

Monet vaivasta kärsivät saavan avun Fodmap-ruokavaliosta eli kaasua aiheuttavien lyhytkestoisten hiilihydraattien välttämisellä.  Näitä ovat mm.

  • Vehnä, ohra, ruis
  • Kaalit, parsa, sipulit
  • Palkokasvit; soija, linssit, pavut, herneet
  • Hammasystävälliset purukumit ja pastillit
  • Makeutusaineista sokerialkoholit kuten ksylitoli, sorbitoli, mannitoli, maltitoli
  • Hunaja
  • Prebiooteista inuliini, frukto-oligosakkaridit (FOS) ja galaktaanit (GOS)
  • Kivelliset hedelmät ja vesimeloni. Erityisesti omena ja päärynä, myös juomina ( Lähde : tervevatsa.fi)
Nam. Kvinoa-kaalilaatikko.

Diagnoosin myötä löysin onneksi oireille selityksen ja elämä on helpottunut. Se tosin vaatii tiukkaa tuoteselosteiden tuijotusta ja itsekuria ettei ”syö mitään väärää”  mutta itse ainakin nautin kun oloni on hyvä joten en viitsi antaa mieliteoille valtaa vaikka voi luoja että pizzerian pizza ois joskus hyvää!  Onneksi nykyään kuitenkin saa kaupoista tosi laajasti myös gluteenittomia vaihtoehtoja. Kylässä käyminen tämän vaivan kanssa on usein vähän nihkeää kun en halua olla vaivaksi ja moni ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan kyseisestä oireyhtymästä.

Ärtyneen suolen oireyhtymä omalla kohdallani on myös voimakkaimmillaan sitä, että urheilu ärsyttää sen huippuunsa. Varsinkin kesällä kun on kuuma. Ei riitä kerrat sormilla laskettuna kun on tullut kiire vessaan kesän pitkillä lenkeillä vaikka viimeisestä ateriasta olisi useampi tunti.

Kauraa onneksi nykyään saa monessa muodossa ilman vehnää ja ruista ja gluteenittomien tuotteiden hinnat on tulleet reilusti alas kolmen vuoden aikana.  Ruokavaliohoito on tässä vaivassa kaiken A & O ja apteekista saa tarvittaessa vatsaa rauhoittavia itsehoitolääkkeitä.

2017. Mitä sulla on mulle?

Perinteisesti olen kirjoittanut aina vuoden alussa postauksen jossa olen miettinyt juoksutavoitteita vuoden varrelle ja on taas mielenkiintoista miettiä että mihin keho pystyy nyt toisen raskauden jälkeen.

IMG_20161213_151943

Edelliseen postaukseen kirjoitinkin jo että palautuminen synnytyksestä on ollut mielestäni nopeaa ja missään kohtaa en ole kokenut ongelmia esimerkiksi lantionpohjalihasten tai alaselän kipuilun kautta jotka on yleisiä vaivoja synnyttäneelle naiselle joka alkaa taas treenailemaan. Tosin mun kunto on kyllä ihan eri mitä se oli ennen raskautta sillä jouduin lopettamaan kovemmat treenit puolivälin tienoilla ja loppuraskauden kävelin vain rauhallisia kävelyitä ja leikin leikkipuistossa pojan kanssa :). Mun juoksukellon mukaan olisin jo siinä kunnossa että puolimaraton menisi aikaan 1,56 jotain ja kokonainenkin noin neljään tuntiin mutta jos nyt näin realistisesti ajattelen niin tässä joitain mun tämän vuoden tavoitteita mitä tulee juoksuun ja hyvinvointiin :).

Ruokavalio : Kuinka päin pyllyä voi ihminen syödä? 😁 haha. Vastaus on että tosi..  Mulla on ollut tavoitteena puolen vuoden täysimetys. Tyttö on saanut luumusosetta nyt muutamia kertoja vatsan toiminnan takkuamisen vuoksi mutta muutoin täysimetyksellä mennään ja syömäni ruuan määrä on A) valtavaa ja B) sokerista.. Syön 4-5 kertaa päivässä hyvin. Aamupalan, lounaan, pienen välipalan, päivällisen ja iltapalan. Mutta kun tulee ilta tulee sokerihimo ja siihen ei auta mikään muu kuin sirkusaakkoset jotka on mun suurin heikkous tällä hetkellä :D olen ollut ilman suklaata jo pian neljä kuukautta kun vauva sai vatsavaivoja mutta kuinka päästä eroon aakkosista. Ehkä kun imetys loppuu.

    Herkkuja! Herkkuja!

Paino : Raskaana kiloja tuli noin 15kg joista jäljellä on noin 1,5kg. Suurin osa vanhoista vaatteista mahtuu päälle mutta keho on kyllä tosi löysä edelleen ja vatsan iho venyy ja paukkuu. Ottaa tietysti aikansa palautua kun sitä 9kk kävi kasvattelin :). Tavoitteena kuitenkin olisi palata lähtöpainoon ja voida hyvin.

Erkaumaa vatsassa ei onneksi ole ja lihaskuntoa saa jo tehdä :)
Erkaumaa vatsassa ei onneksi ole ja lihaskuntoa saa jo tehdä :)

Juoksu: Ilmoittautuminen Paavo Nurmelle puolikkaalle on jo sisällä! Kyllä se varmasti läpi tulee menemään enkä aio asettaa itselleni paineita ajan yms. kanssa vaan nauttia kisatapahtumasta ja tunnelmasta. Mieltä kuitenkin kutkuttaisi osallistua muihinkin kisoihin vuoden varrella mutta ensin pitää juosta ja kävellä  peruskuntoa, peruskuntoa ja lisää peruskuntoa. Ja välillä vähän revitelläkin. Omat haasteensa tuo aika. Tai sen vähyys.  Mutta haasteet on tehty voitettaviksi eikö vaan! :)

Mitä tavoitteita sulla on tälle vuodelle?