Kolme viikkoa maratoniin!

Kesä on mennyt tosi nopeasti vaikka päivät on toisinaan superpitkiä niin viikot vierii vauhdilla. Tasan kuukausi koulun alkuun, ensi viikolla alkaa esikoisen päiväkotiharjoittelu ja reilun kolmen viikon päästä kuopuksen. Tasan kolmen viikon päästä on myös luvassa 42,2km juoksua kun Turun paras juoksutapahtuma Paavo Nurmi Marathon valtaa Turun päiväksi! Mun neljäs kerta kun osallistun Paavolle ja toinen kerta kun osallistun koko matkalle. Kieltämättä kisakutkutus alkaa olla jo läsnä ja jännitys myös! :)

Treenit kohti maratonia on sujuneet melko rennoissa tunnelmissa kun olen juossut pääosin peruskuntosykkeisiä lenkkejä ja saanut siinä samalla hyvää matkakestävyyttä kerättyä. Kunhan pidän pääni kisassa enkä lähde rynnimään alussa liian kovaa ( miks mä teen aina niin?? 🙄😄) niin uskon että matkan pituus tulee menemään suht mukavasti. Vauhtilenkkejä en ole juurikaan tehnyt jo pelkästään näiden superkuumien säiden takia sillä vähänkään kovemmalla vauhdilla sykkeet paukkuu korkealle heti!

30km lenkki viime sunnuntaina.

Viime viikon sunnuntaina kävin peittoamassa maratonmörön ja hölköttelin pitkin poikin Ruissalossa 30km verran. Tai no 22km koska meiltä kotoa on Ruissaloon nelisen kilsaa. Matka sujui leppoisasti lukuunottamatta pientä päkiöiden herkistymistä 20km jälkeen joka meni onneksi ohi. Juoksin ensin Saaronniemen uimarannalle jossa kävin täyttämässä vesipullot ja kastamassa lippiksen ja sitten jatkoin matkaa. Lenkin aikana kului litra urheilujuomaa ja kaksi litraa vettä sekä yksi iso kolmen annoksen geeli ja yksi pieni geeli. Olo oli kokoajan hyvä ja loppupäivän myös joten lenkinaikainen tankkaus onnistui hyvin! :) Pitkistä edeltävänä päivänä join myös litran urheilujuomaa sekä jonkin verran omenamehua ja illan natustin maissikakkuja (niitä chia-versioita , ne on niiiiin hyviä!!) . Aamulla söin ennen lähtöä ison puuron raejuustolla ja mustikoilla sekä banaanin. Mun mielestä on tärkeää testailla jo ennen kisaa että millainen syöminen itselle sopii ja myös pitkän lenkin aikana koittaa mikä itselle uppoaa niin ei tule kisan aikana yllätyksiä niiden kanssa!

 

Tämä viikko on mennyt toipuessa maanantaina poistetun hampaan jälkikipujen syövereissä ja tiistaina kävin pyöräilemässä 18km mun uskollisella mammapyörällä, torstaina tein hiukan lihaskuntoa kotitreeninä. Perjantaina illalla ja tänään aamulla kävin juoksemassa kympin lenkit ja huomenna saan hyötypitkiksen kun juoksen kotiin esikoisen ystävän synttäreiltä noin 15km :). Ihan hyvä treeniviikko siis!

Ootko sä tulossa Paavolle juoksemaan? Mitkä fiilikset treeneistä? Onko kuumuus verottanut?

Voihan polvikipu.

Maraton lähenee ja pitkien lenkkien tärkeys on mun omasta mielestä prioriteetti numero yksi koska niistä saan valtavasti henkistä voimaa sekä tietysti fyysistä voimaa ja jalat tottuu iskutukseen. Kerroinkin juhannuspostauksessa että jouduin keskeyttämään pitkän lenkin kuuden kilometrin jälkeen koska polven molemmilla puolilla alkoi kipu joka juoksuaskeleen ottaessa sai parkaisemaan. Silloin kipu hävisi yhtä nopeasti kuin alkoikin ja pystyin jatkamaan treenejä normaalisti parin päivän päästä. No tänään lähdin taas lenkille aamusta ja tarkoitus oli mennä 20km peruskuntopitkis mutta kuinkas kävikään…

 

..

Olin kotona 5,5 km myöhemmin harmistuneena ja polvikipuisena. Once again kuin salama kirkkaalta taivaalta kipu iski ja juoksuaskeleen ottaminen oli mahdotonta. En ymmärrä. Onneksi ehkä parin vuoden päästä ymmärrän kun opinnot etenee. Hehe. Kävellessä kipua ei tunnu lainkaan, samaten ei myöskään kyykätessä tai polvistuessa. Itse pohdiskelin että saattaisi olla lihasten kireyttä ihan lantiosta lähtien ja kotiin tultuani venyttelin hyvin ja rullailin koko jalkaa sekä tein lisäksi yläkropan – ja vatsalihasten treeniä kun aikaa oli ja muu perhe oli ulkoilemassa.

Nyt ei auta kuin antaa jalalle lepoa ja huoltoa pari päivää ja käydä taas sitten varovasti koittamassa sujuuko juoksu jo paremmin. Vielä en heitä kirvestä kaivoon maratonin suhteen , en varmasti!