Tammikuussa juoksu sujui!

Vuoden ensimmäisen treenikokoonpanon aika on nyt! 😊

Olin itsekin hieman yllättynyt kun katsoin dataa Garmin Connectista sillä huomaamattani olen saanut lisättyä juoksukilometrejä kuluneen puolen vuoden aikana mukavan tasaisesti mikä lienee kertoo siitä että kunto on mukavan nousujohteinen kun se on huomaamatta tapahtunut :D.

Tammikuu meni nopeasti, liian nopeasti jos ajattelee että kohta alkaa haut kouluun ja lukeminen pääsykokeisiin ja musta tuntuu että mun ymmärrys on välillä tasoa ameeba että miten ihmeessä mä osaan lukea Sotelin diipadaapa-ennakkomateriaalia niin että siitä jää päähän jotain! 😃

Tammikuun yhteislenkiltä.
Sitä dataa.

Tammikuussa tuli juostua 12 lenkkiä eli keskimäärin kolme lenkkiä viikossa. Se on semmoinen mulle sopiva määrä ollut aina ja neljä lenkkiä tuntuu välillä vaikealta asettaa aikatauluihin sillä lenkkien lisäksi kerran tai kaksi viikossa tulee tehtyä koko kehon kotitreeni sekä lisäksi arjen hyötyliikunta kun liikun usein kävellen paikasta toiseen. Jossain vaiheessa tarvitsisi varmaan se neljäskin lenkki mahduttaa viikkoon, vai pärjääkö kolmella maratonille treenatessa jos haluaa päästä alle neljän tunnin? 😁

Katsoin että viime vuonna helmikuussa olin juossut 72km 5kk synnytyksen jälkeen. Nyt tammikuussa kilsoja tuli 136,2km plus ne muut treenit päälle. Näkyy hyvin myös arjen jaksamisessa kun mieskin on enemmän kotona. :)

Tammikuussa oli enimmäkseen päällä kunnon Flow ja vain pari kehnompaa lenkkiä välissä. Vaikka juoksen kaupungissa niin talvinen Turku tarjosi kyllä kauneintaan kun lumi tänne vihdoin saapui. Olen myös jaksanut ihmetellä kuinka olemme säilyneet koko perhe terveenä koko alkuvuoden sillä ympärillä räyhää virus jos toinenkin. Toivottavasti vältymme niiltä myös jatkossa sillä myönnän olevani tosi huono sairastaja.

Jee!

Hyvillä fiiliksillä helmikuuhun jota jo ollaankin eletty neljä päivää ja hyvä juoksuflow jatkuu edelleen.

Miten sinun treenit tammikuussa?

Garmin forerunner 230- Im in heaven.

Mulle tuli tänävuonna joulu hiukan etukäteen kun sain avata Garminilta saamani paketin tuossa pari päivää sitten. Sieltä löytyi uusi sykekello jonka kanssa olen ollut huuli pyöreänä viikonlopun yli ja tähän päivään saakka. Vaikka aiemmin käytössäni ollut Garminin Forerunner 15- on ollut oikein mallikkaasti toimiva peruskello niin nyt kyllä hypätään nextille levelille mitä tulee kellon teknisyyteen ja käyttöominaisuuksiin. Haluan teille kirjoittaa jo nyt pienen esittelyn sillä mun mielestä tässäkin on oiva joululahjavinkki!

Garmin Forerunner 230- on päivitetty versio 220 -mallista ja eroa siitä löytyy mm. se, että tässä uudemmassa pystyy valitsemaan erikseen lajeja mihin olet lähdössä treenaamaan. Siis oletko lähdössä pyörällä, juosten vai mahdollisesti sisäjuoksulle. Ominaisuus joka on kiva esimerkiksi jos pyöräilet työmatkat ja tahdot saada niistäkin dataa talteen muttet tahdo että juoksuennätyksesi paukkuvat kellon sekoittaessa pyöräilyt juoksuun.

garmin230

 Forerunner 230 kertoo myös suorituksesta palautumisajan josta tulen saamaan hyötyä paljon tämänhetkisessä elämäntilanteessani kun fyysistä työtä tekevänä yritän tasapainoilla sopivan liikuntamäärän välimaastoissa etten ylikuormita itseäni. Lisäksi itselleni uutena ominaisuutena kello kertoo poljinnopeuden eli askeltiheyden ja antaa kisaennusteaikoja. Jännää!

Sunnuntaina kello pääsi heti tositoimiin kun oli mun viikon pitkiksen vuoro ja innosta puhkuen starttasin puoli kympin jälkeen aamulla lenkille. Hirmuinen motivaatiopiikki tuli kun on uusi kello!:) Koska olin Hannan kanssa juossut jo rauhallisen lenkin viime viikolla päätin antaa mennä fiiliksen mukaan ja nopeasti sain taas huomata, että juoksu todellakin sujuu paremmin kun ei ole työpäivää alla ja jalat on tuoreet.

Dataa lenkistä Garmin Connectista :)
Dataa lenkistä Garmin Connectista :)

Kuulokkeissa soi Disco Ensemble, ilma oli viileä ja happirikas ja puolivälissä lenkkiä alkoi sataa luntakin. Henki kulki ja missään ei ollut ihmisiä eikä liikennevaloissa tarvinnut seisoskella ja jalat vei. Mahtava lenkki ja varsin tyytyväinen olen siihen kuinka jaksoin pitää kilsan hölkän päälle viitosen tahtia yllä 10km ja lopuksi palauttelin vielä kolme kilometriä kotiin saakka. Tuli tehtyä pitkästä aikaa vähän erilainen lenkki sillä olen keskittynyt pk-vauhtiin viimeaikoina.

Teen teille alkuvuodesta vielä tarkemman postauksen kellon yksityiskohdista ja ominaisuuksista kun olen tutustunut siihen kunnolla mutta oli pakko päästä tekemään ”huumassaolohehkutus” -teksti heti!  :D