Vaaka joka pilasi päiväni.

Mainitsin edellisessä postauksessa etten ole käynyt pitkään aikaan vaa’alla mutta ajattelin että paino on sama kuin ennenkin koska vaatteet istuu tosi mukavasti. No hankin viime viikolla uudet patterit meidän vaakaan ja huomaan taas ajautuneeni samaan rumbaan kuin ennen patterien loppumista ja aloitan päiväni useasti viikossa vaa’an kautta ja joudun toteamaan että :” on se painoa noussut kilon”.. Ja olen ärsyyntynyt. Tarttuu se suklaa sittenkin munkin pyllyyn vaikka olen ajatellut kuluttavani kaiken 😃..

Eihän ole kyse kuin kilosta ja olen edelleen ihan normaalipainoinen. En tiedä itsekään miksi annan tuon litteän lattialla makaavan lasisen lätyskän vaikuttaa itsetuntooni niin paljon kuin se nyt tekee! Koska en itsekään ajattele muiden ihmisten painoa heidän kanssaan ollessani niin miksi ajattelen omaani niin paljon kun olen siitä tietoinen? Ehkä pitäisi heittää toi vaaka nyt tosta lattialta vaan takaisin kaappiin ja unohtaa se taas kuukaudeksi?

Ymmärrän kun halutaan pudottaa painoa ja seurata sen kehittymistä että tuo kyseinen kapistus on tärkeässä roolissa.  Olenhan itsekin laihduttanut yhteensä yli 40 kiloa raskauksien jälkeen. Mutta kun päästään siihen omaan hyvään oloon niin pitäisikö vaaka vain unohtaa? Kun liikkuu riittävästi ja arki on aktiivista ja ruokailu säännöllistä ja tarpeeksi  terveellistä niin eihän se vaaka saisi määrittää oloa niinkuin mulle nyt pääsi käymään! Kerran kuussa vois olla semmonen hyvä tarkistusväli ja pistää se sitten takaisin ja jatkaa elämää.

Kun on hyvä olla itsensä kanssa ja jaksaa hyvin niin who gives a s*it mitä se vaaka näyttää? Näin mä jatkan nyt tämän vuoden teemana sillä joulukuu meni niin ihanan huolettomasti kun se vaaka oli pois :D.

 

Terveellinen ruoka ei ole rakettitiedettä.

Nyt aion kirjoittaa hiukan mielipiteitä pitkästä aikaa. Näin uuden vuoden alussa ei kukaan ole voinut välttyä naisten-ja iltapäivälehtien ”Näin laihdut 5 kiloa” tai hiilaripelotelluista jutuista jossa kehoitetaan välttämään about kaikkea ja syömään ilmaa.

Mihin on kadonnut ihmisten maalaisjärki ja kyky ajatella syömisiään itse? Noin niinkuin ajatuksen tasollahan pitäisi edelleen mennä niin, että kun syöt hiukan vähemmän mitä kulutat niin pysyt hoikkana. Kun syöt marjoja, kasviksia ja vihanneksia, hiilihydraattia, proteiinia ja hedelmiä sopivassa suhteessa pysyt varmasti vielä terveenäkin. Eniten mua itseäni ihmetyttää nykyajan lisätyn proteiinin tuotteet. Milloin tuli proteiinista tuo elämän eliksiiri jota täytyy sisällyttää ihan joka tuotteeseen? Poissulkien paljon paljon lihastreeniä tekevät ei ”tavallinen tallaaja” tarvitse sitä kaikesta mitä suuhunsa laittaa. Toissapäivänä ostin kaupasta mielenkiinnosta testiin jotain uutta mansikkaproteiinirahkaa ja ei kyllä tullut suosikkia tuosta tuotteesta, jähmeän makuista keinotekoista soopaa. Lisäksi vaikka tuotteessa tuotiin isosti ilmi, että siinä on lisättyä proteiinia niin tuo proteiiniarvo jäi silti vähäisemmäksi kuin jos söisin maitorahkaa tuoreilla tai pakastemansikoilla ja lisäisin joukkoon lorauksen hunajaa. Ja tuo maistuu huomattavasti paremmaltakin! Tokihan proteiini on tärkeää keholle ja pitää nälkää kauemmin kuin hiilihydraattipainotteinen ruoka mutta liika proteiini muuttuu kehossa rasvaksi joten ei sitäkään liikaa kannata syödä. On proteiinileipää (kuka sitäkin voi syödä kun siinä on hiilariakin??), proteiinijogurttia, proteiinivettä ja proteiinisitäjatätä. Ainoa mitä itsellä tulee lisätyn proteiinin tuotteista käytettyä on proteiinipatukat jollainen mulla on aina laukussa ns. hätävarana jos ruoan äärelle pääsy venähtää ja nälkä iskee liian kovalla volyymilla.

Härkäpapu-Kasvispihviä j ja kasa salaattia kananmunalla.
Härkäpapu-Kasvispihviä j ja kasa salaattia kananmunalla.

Toinen ruokatrendi mistä olen sitten taas varsin iloinen on gluteenittomuuden lisääntyminen ruokatietoisten parissa sillä oman viljansietämättömyyden alkaessa 2013 valikoimaa ei ollut niin paljon kuin nykyään! Gluteenittomat tuotteetkin sisältää ikävän usein lisättyä sokeria mutta onneksi löytyy myös hyviä perustuotteita joista valita mieleisensä. Myös kauppojen ”tavallisilta” hyllyiltä löytyy nykyään kivasti täysin kaurapitoisia leipiä ja lempikaupassamme Lidlissä saa hyvää gluteenitonta pastaa.

Gluteenittomasta pennepastasta tehtyä kanapestopastahässäkkää.
Gluteenittomasta pennepastasta tehtyä kanapestopastahässäkkää.

Kaikenlainen lakkoilu on myös tosi kuumaa kamaa ja jälleen kerran sain todeta itseni kanssa, että not for me! Jos kiellän itseltäni jotakin niin takuuvarmasti retkahdan sitäkin helpommin. Samoin kävi sokerittoman tammikuun kanssa kuten paljastinkin aiemmin. Mulle toimii tässäkin asiassa kohtuus ja kun sallin itselleni sen suklaapatukan tai irttareita sillointällöin niin elämä sujuu varsin mukavasti enkä nipota sokerinhimoissani kaikesta. Loistava vaihtoehto ovat myös kivasti yleistyneet raakapatukat ja smoothiet jotka auttaa makeannälkään :).

No koska tässä saarnaan niin haluatte varmaan tietää mitä minä sitten syön, tässä yhden (suht kevyen) päivän esimerkki:

Aamupala (7.30) : Kaurapuuroa, mustikkakeittoa ja cashewpähkinöitä sekä keitetty kananmuna.

Lounas (11.30) : Lämpimiä tonnikalakauravoileipiä tomaatilla ja banaani .

Välipala (14.30):  Jättikokoinen omena

Päivällinen (16.30) : Jauhelihakeitto (Naudan 10% ,vihreitä papuja, paprikaa,perunaa,  sipulia ja porkkanaa + mausteet).

Iltapala (n.19.45): Kolme riisikakkua juustolla, leikkeleellä ja tomaatilla sekä yksi ananas Yosa.

Perus arkiruokaa, mahdollisimman monipuolista ja maistuvaa.  Ruokavaliooni kuuluu pääosin kaura, kvinoa, bataatti, gluteeniton maissipasta, vähärasvaiset lihat ja kasvikset, vihannekset sekä hedelmät. Marjojen kanssa saisin itsekin skarpata enemmän. En väitä, että omakaan ruokavalioni olisi täydellisimmästä päästä mutta uskon olevani oikealla tiellä jo joulukuun alussa tehtyjen mittausten perusteella.

IMG_4358
Mansikkatäytekakku (raaka)

Mun mielestä näissä lehtijutuissakin olisi hyvä painottaa enemmän terveellisen ruokavalion varaan kuin sen laihtumisen joka ei ole avain onneen vaikka olo paranisikin kun paino kevenee. Sen sijaan monipuolinen ruokavalio, sallitut herkut ja maalaisjärki ja elämäntavaksi ottaminen olisi huomattavasti tärkeämpää eikä tarvitsisi pelätä ”repsahduksia”. Kun liikkuu , syö hyvin ja nukkuu riittävästi niin tarvitaanko siinä nyt mitään ihmeellistä rakettitiedettä sen onnistumiseen?