Soveltavia treenejä arjen haasteiden keskellä.

Moikka pitkästä aikaa! Mä kyllä kovasti yritän päivittää blogia useammin mutta jotenkin nämä postausvälit venähtää aina tähän viikkoon! Onkohan siellä ketään lukijoita enää jäljellä? :)

Meillä on lapset sairastaneet nyt yli viikon putkeen vuorotellen. Ensin alkoi nuoremman nuha ja lämpöily ja sitten vanhemman sitkeä yskä ja kuume. Kuumeetta ollaan onneksi oltu jo pari päivää mutta yskä on edelleen riesana joka saisi jo pojan ominkin sanoin mennä pois. Vielä ollaan onneksi molemmat miehen kanssa säästytty kunnon flunssalta ja pientä kurkun karhintaa lukuunottamatta ollaan terveitä.


Viikonloppuna pojan kuumeillessa meni myös mun sunnuntaille suunniteltu pitkis mönkään mutta sen sijaan käytiin tytön kanssa hänen aamupäikkäriensä aikaan rattailla lauantaina juoksemassa kevyt kuuden kilometrin hölkkä ja sunnuntaina sitten kympin reippaampi lenkki aamulla. Hereillä ollessaan neito ei oikein enää jaksa olla kyydissä lenkillä joten nuo aamupäikkärit on meillä nykyään sellainen ainoa aika kun pääsen juoksemaan rattaiden kanssa. Jos hän sattuu heräämään kesken lenkin niin sitten alkaa lennellä maahan hanskat, pipot, tutit ja lempipehmo Pöllö jota ilman elämä olisi kurjaa! Ja silloin se juokseminen on vähän vaikeaa kun pitää pysähtyä kokoajan keräämään tavaroita matkan varrelta ja pahimmillaan säntäilemään juostua reittiä takaisinpäin kun en ole huomannut hukkaan heitettyjä tavaroita. Ei pääse tämä äiti helpolla :D.

Pöllö on tärkeä. Ja toinen noista pinkeistä hanskoista muuten hävisi sunnuntain lenkillä kun neito heräsi seitsemän kilometrin kohdalla. 😌

Viikonlopun yksi kunnon pitkis siis muuttui kahdeksi lyhyemmäksi lenkiksi. Alkuviikon olen ottanut rauhaksiin ja tänään olimme jo perillä esikoisen ulkoleikkikoulussa ja olin ajatellut käydä juoksemassa kun olemme hänet vieneet ja tytär nukkuu mutta yskä palasi taas pyörämatkan rasituksesta ja hetken seurailun jälkeen totesin että lähdetään kotiin vielä potemaan kaikki yhdessä. Kotona sain onneksi tehtyä pikaisen kotijumpan sillä olin ihan umpijäässä :D.

80 haaraperushyppyä, 50 kyykkyä, 25 askelkyykkyä sekä 30 lantionnostoa 9,5 kilon lisäpainon kanssa (oli muuten tytön mielestä super hauskaa 😄) . Sitten tein vielä vatsoja 45kpl ja 40 jalkojen nostoa selinmakuulla.

Välissä piti toki käydä imettämässä ja vaippaa vaihtamassa ja estämässä tappelua mut hei treeni se on pikainenkin treeni!

Tätä fiilistä odottaen seuraavaksi kun pääsee juoksemaan :)

Kunhan tästä saadaan kaikki terveiksi ja arki alkaa taas rullata niin ihanaa saada taas treenirytmi kohdalleen! 😊 Voitin muuten Facebookissa yhden Turkulaisen hyvinvointistudion hausta paikan hyvinvointikartoitukseen ja meen sinne ensi maanantaina! 😊 ihan mielenkiintoista päästä kuulemaan kehonkoostumus kahden vuoden tauon jälkeen ja tekemään vähän lihaskuntotestejä. :)

Ootteko te säästyneet syysflunssalta? Tuntuu että sitä on nyt tosi paljon liikkeellä? 

 

Kotiäidin pikajumppa.

Tuntuuko, että toisinaan aikaa juoksuun tai salille lähtöön ei ole mutta kaipaat kuitenkin pientä hikitreeniä ja kalenterista löytyy aikaa noin puoli tuntia?

Itse teen usein kotona näitä ”pikatreenejä” iltaisin juuri ennen kuin käyn suihkussa ja isä viettää laatuaikaa pojan kanssa. Juoksemaan tässä ei ehtisi kuin muutaman kilsan (mikä sekin toki on parempi kuin ei mitään) mutta näihin treeneihin olen nyt viime aikoina ihastunut ja pyrkinyt tekemään näitä vähintään kaksi viikossa. Sopii hyvin myös päikkäriajan puuhaksi jos on pyykit kunnossa ja postaukset kirjoitettu ;D .

Mulla on käytössäni 10kg kahvakuula kehoni lisäksi ja erityisesti kyykyssä tykkään käyttää sitä apuna kun toistoja ei tarvitse hinkuttaa niin paljoa kuin ilman painoa. Tässä mun yksi versio peppureisikotijumpasta jossa menee siis aikaa noin 25-30min (plus venyttelyt ennen nukkumaanmenoa teeveetä tuijottaessa). Näitä toistojen määriähän on helppo soveltaa omaan kuntotasoon nähden myös :).

Kuvituskuvana vanha kotitreenikuva. Tuossa mä aina jumppaan kun jumppaan :).
Kuvituskuvana vanha kotitreenikuva. Tuossa mä aina jumppaan kun jumppaan :).

Kyykyt : Joko kahvakuulalla tai ilman. Kuulan kanssa teen toistoja yleensä noin 60-80 kappaletta 15-20 toiston sarjoina.

Jalan nosto suorana  kylkimakuulla  (oldschool-liike :D ) 30 toistoa / jalka.

Selinmakuulla jalkojen saksaus (lisää oldschoolia). 60-100 toistoa 20-25 sarjoissa.

Lantionnosto selinmakuulla polvet koukussa : Tässäkin voi käyttää kuulaa apuna niin, että laittaa sen lantion päälle vastukseksi jolloin toistoja voi vähentää. Kuulan kanssa teen näitä yleensä noin 50 ja ilman kuulaa 100.

Itsellä ainakin tämä toimii mukavana pikaisena kotitreeninä joka saa jalat tärisemään ja mielen kohoamaan sillä pikainenkin liikunta on hyvästä! Kun sarjat tekee melko lailla perätysten niin sykekin ehtii nousta ja hiki tulee varmasti :).