Tarvitseeko puolimaratonille tankata?

Vaikka kisapuolikkaita on mulla takana vasta kaksin kappalein niin luulen osaavani kertoa jo hiukan mitä ennen puolimaratonia kannattaa suustaan sisään laittaa. Mitään varsinaista tankkausta ei kovinkaan moni tunnu tarvitsevan ennen mutta itse olen ainakin kokenut tärkeäksi valmistautumiseksi myös sen osan. ( Ylläri kun on kyse syömisestä  :D )

tortilla

Kisaviikon kolme ensimmäistä päivää tulee usein syötyä ihan normaalisti mutta pari päivää ennen kisaa kiinnitän usein huomiota hiilihydraattien saamiseen, lisään leivän välipalaksi ja puputan hiukan enemmän salaattia. Kuten muutenkin,  syön monipuolisesti. Myös nesteen saantiin tulee kiinnittää huomiota. Itse olen kokenut parhaaksi  juoda sen normaalin 2,5-3 litran päälle vielä puoli litraa vettä kaksi päivää ennen kisaa. Ei siis kannata lähteä liioittelemaan tässäkään asiassa. Joudut vain juoksemaan vessassa ja nestetasapainosi järkkyy liikaa. Muistathan muuten syödä sopivasti suolaa jotta neste imeytyy eikä vain valu läpi :). Mitään kovin rasvaista en ole uskaltanut syödä ennen kisoja tai pitkiksiä ettei ala närästämään ja karkitkin olen jättänyt edellisenä iltana syömättä sillä nukun aina hiukan huonosti syötyäni sokeria enemmän.

Kisapäivän aamiainen :

Aamupala ennen Kaarinan syys(puoli)maratonia.
Aamupala ennen Kaarinan syys(puoli)maratonia.

Molemmat kisani olen saanut juosta puolen päivän maissa joka on mulle ollut aika sopiva aika starttiin. Aamupalaksi olen syönyt niin sanotusti ähkyt eli runsaasti. Normaalina aamuna maistuu kaurapuuro erinäisine lisukkeineen mutta ennen kisoja olen syönyt enemmän. Ylhäällä olevassa kuvassa kaura-porkkana-sämpylä, jogurttirahkaa banaanilla ja appelsiinimehua. Kuvan banaanin mies halusi välttämättä tunkea kuvaan koska näyttää paremmalle mutta sen söin vasta reilu tunti ennen lähtöä :D. Tämän satsin lisäksi olen juonut vielä ison kupin kahvia koska ilman sitä en ole toimintakykyinen. Kuitenkin silmälläpitäen sitä, että ei tarvitsi ihan kauheassa pissahädässä lähteä starttiin, kahvi kun laittaa nesteet kiertämään diureettina.

Itse kisan aikana olen mennyt tähän saakka vain vedellä kun herkkävatsaisena olen aiemmin pelännyt urheilujuomia mutta tulevana sunnuntaina Masku Maraton-tapahtuman puolimatkalla aion kyllä hyödyntää myös niitä kun olen havainnut kokeilujen kanssa vatsani niitä kestävän ihan hyvin.

Kisan jälkeen se vatsa yleensä muistuttaakin olemassaolostaan eikä ruoka maistu. Muistan kuinka viime vuonna Paavo Nurmen puolikkaan jälkeen yritin syödä jälkihuollosta saamaani pullaa ja vatsani turposi kuin olisin ollut viimeisilläni raskaana ja pelkkä kävely sattui. Tuolloin en tosin vielä tiedostanut vehnäyliherkkyyttäni tarpeeksi ja rankan suorituksen jälkeen ongelma korostui. Niinpä mulle parhaana palauttajana kisapuolikkaan jälkeen on toiminut ihan vesi, palautusjuoma ja illemmalla sitten jokin keveämpi ateria kun vatsakramppailu helpottaa.

(HCR:llä lähtö onkin muuten vasta iltapäivällä ja olen aamusta saakka liikenteessä joten sinne tarvitseekin miettiä erilaista tankkausta päivän varrelle jotta jaksan koko pitkän päivän läpi :))

Tankkaatko sä puolimaratonille vai koetko sen ”turhaksi”?