Palautumisviikko puolimaratonilta.

Heippa. Onko sulla ollut kiva viikko ja viikonloppu?

Täällä on tämä viikko mennyt pitkälti palautumisen merkeissä Maskun puolikkaalta. Syksyllä palasin lenkkipoluille jo kaksi päivää kisan jälkeen mutta nyt tuli tehtyä suoritus niin kovalla teholla että palautumisaikakin on ollut hiukan pidempi. Toki jokaisella on omat palautumisaikansa mutta kyllä se nyt ainakin pari päivää vaatii että jalat on valmiit taas tekemään töitä.

Maanantaina kun nousin sängystä niin kävelyni muistutti lähinnä könkkäämistä kun vaapuin hakemaan poikaa huoneestaan. Vaikka olin kisan jälkeen venytellyt hyvin niin kummasti jalat ja erityisesti pakarat meni jumiin. Onneksi ne vetreytyi aika nopeasti aamun lähtiessä käyntiin kunnolla. Tiistaina olisin ollut jo henkisesti valmis lenkille kun olin taistellut uhmatuhmaa vastaan naama hikisenä ulos lähtiessä mutta maltoin vielä mieleni.

Torstaina oli jo vedettävä Asicsit jalkaan ja päästävä ulos hölkälle. Jalat tuntui periaatteessa tosi hyviltä ja mieli kirkui päästäkseen juoksemaan. Miten niin koukussa,haha. Istuskelin kolme ja puoli tuntia juoksutrikoot jalassa ja odotin miestä töistä kotiin että pääsen ulos :D. Itse lenkki ei kuitenkaan sitten sujunut lainkaan. Jalat olikin tositoimissa raskaat ja vatsani alkoi krampata parin kilsan jälkeen niin että lenkki jäi viiteen kilsaan ja kotiin palasi kiukkuinen vaimo. Se on aina ihan superärsyttävää kun lenkki ei kulje vaikka sen tiedostaakin että nuo niin sanotut ”paskalenkit” kuuluu tähän harrastukseen. Vai onko siellä joku joka on päässyt näiltä välttymään?:) Lenkin jälkeen tein vielä pikaiset ylävatsalihakset ja lantionnostot ennen päivällistä.

Mahtaviksi osoittautuneet  trikoot.
Mahtaviksi osoittautuneet trikoot.

Perjantai meni nopeasti. Oli perhekahvilatreffit ja muuta sovittua ohjelmaa ja illalla vielä treenasin kahvakuulan kanssa kädet ja olkapäät jotka vielä nukkumaan mennessäkin tärisivät! Olihan tehokas treeni!:D

kasvot

Eilen lauantaina mulla oli tyttären velvollisuuksia ja kävin matkoilla olevien vanhempieni luona kerämäässä postit ja päätin yhdistää siihen tämän viikon toisen lenkin. Mulla meni viime kesänä yli kuukausi Paavon puolikkaan jälkeen että uskalsin taas lähteä pidemmälle lenkille jolloin se tuntui raskaalta tauon jälkeen ja niinpä siitä jäi sellainen pieni pelko että jämähdän taas. Hölkkäilin alkulämmittelynä parin kilsan matkan vanhempieni luokse ja nyt huomasin vasta jalkojeni voivan jo paremmin. Ehkä torstain lenkki avasi niitä kuitenkin vaikka pääfiilis olikin kaikkea muuta kuin hyvä. Keräsin postit, join vettä ja jätin juoksutakkini sinne kun olin pukenut liikaa päälle. Jatkoin matkaa ja päätin juosta kympin vielä. Juoksu sujui yllättävän kivuitta ja ongelmitta. Välillä hiukan kiristelin tahtia mutta pääosin nautin ihanasta auringosta ja hyvästä fiiliksestä rauhalliseen 5,30min/km tahtiin. Ei haitannut kesken lenkin rikki menneet kuulokkeet eikä se että aurinkolasit jäi kotiin. Paskalenkin aiheuttamat huonot olot jäi unholaan ja oli vain minä ja mun tossut. Matkaa kertyi sen 12,4 kilsaa ja fiilis oli hyvä :). Tästä siis nenä kohti seuraavia kisoja!

Tarvitseeko puolimaratonille tankata?

Vaikka kisapuolikkaita on mulla takana vasta kaksin kappalein niin luulen osaavani kertoa jo hiukan mitä ennen puolimaratonia kannattaa suustaan sisään laittaa. Mitään varsinaista tankkausta ei kovinkaan moni tunnu tarvitsevan ennen mutta itse olen ainakin kokenut tärkeäksi valmistautumiseksi myös sen osan. ( Ylläri kun on kyse syömisestä  :D )

tortilla

Kisaviikon kolme ensimmäistä päivää tulee usein syötyä ihan normaalisti mutta pari päivää ennen kisaa kiinnitän usein huomiota hiilihydraattien saamiseen, lisään leivän välipalaksi ja puputan hiukan enemmän salaattia. Kuten muutenkin,  syön monipuolisesti. Myös nesteen saantiin tulee kiinnittää huomiota. Itse olen kokenut parhaaksi  juoda sen normaalin 2,5-3 litran päälle vielä puoli litraa vettä kaksi päivää ennen kisaa. Ei siis kannata lähteä liioittelemaan tässäkään asiassa. Joudut vain juoksemaan vessassa ja nestetasapainosi järkkyy liikaa. Muistathan muuten syödä sopivasti suolaa jotta neste imeytyy eikä vain valu läpi :). Mitään kovin rasvaista en ole uskaltanut syödä ennen kisoja tai pitkiksiä ettei ala närästämään ja karkitkin olen jättänyt edellisenä iltana syömättä sillä nukun aina hiukan huonosti syötyäni sokeria enemmän.

Kisapäivän aamiainen :

Aamupala ennen Kaarinan syys(puoli)maratonia.
Aamupala ennen Kaarinan syys(puoli)maratonia.

Molemmat kisani olen saanut juosta puolen päivän maissa joka on mulle ollut aika sopiva aika starttiin. Aamupalaksi olen syönyt niin sanotusti ähkyt eli runsaasti. Normaalina aamuna maistuu kaurapuuro erinäisine lisukkeineen mutta ennen kisoja olen syönyt enemmän. Ylhäällä olevassa kuvassa kaura-porkkana-sämpylä, jogurttirahkaa banaanilla ja appelsiinimehua. Kuvan banaanin mies halusi välttämättä tunkea kuvaan koska näyttää paremmalle mutta sen söin vasta reilu tunti ennen lähtöä :D. Tämän satsin lisäksi olen juonut vielä ison kupin kahvia koska ilman sitä en ole toimintakykyinen. Kuitenkin silmälläpitäen sitä, että ei tarvitsi ihan kauheassa pissahädässä lähteä starttiin, kahvi kun laittaa nesteet kiertämään diureettina.

Itse kisan aikana olen mennyt tähän saakka vain vedellä kun herkkävatsaisena olen aiemmin pelännyt urheilujuomia mutta tulevana sunnuntaina Masku Maraton-tapahtuman puolimatkalla aion kyllä hyödyntää myös niitä kun olen havainnut kokeilujen kanssa vatsani niitä kestävän ihan hyvin.

Kisan jälkeen se vatsa yleensä muistuttaakin olemassaolostaan eikä ruoka maistu. Muistan kuinka viime vuonna Paavo Nurmen puolikkaan jälkeen yritin syödä jälkihuollosta saamaani pullaa ja vatsani turposi kuin olisin ollut viimeisilläni raskaana ja pelkkä kävely sattui. Tuolloin en tosin vielä tiedostanut vehnäyliherkkyyttäni tarpeeksi ja rankan suorituksen jälkeen ongelma korostui. Niinpä mulle parhaana palauttajana kisapuolikkaan jälkeen on toiminut ihan vesi, palautusjuoma ja illemmalla sitten jokin keveämpi ateria kun vatsakramppailu helpottaa.

(HCR:llä lähtö onkin muuten vasta iltapäivällä ja olen aamusta saakka liikenteessä joten sinne tarvitseekin miettiä erilaista tankkausta päivän varrelle jotta jaksan koko pitkän päivän läpi :))

Tankkaatko sä puolimaratonille vai koetko sen ”turhaksi”?