Salaattivariaatioita! Kerro sun lemppari!

Oonko ainut joka vähän jämähtää ruokien lisukkeiden kanssa? Vaikka pitäisi olla monipuolisesti kaikenlaista niin silti huomaan usein olevani keittämässä parsakaalia  ja raastamassa porkkanaa. Eikä siinä mitään, ne on terveellisiä ja maistuu lapsillekin mutta vaihtelu virkistää! 😊

Viimeviikkoina oon saanut ystäviä ruokapöydän ääreen muutaman kerran ja olen innostunut taas tekemään salaatteja ruoan viereen. Ajattelinkin listata pitkästä aikaa tämän hetken lemppareita joita käytän ja hei kerro sä millaisia salaatteja sun lautaselta löytyy?

Pohjana tykkään käyttää erilaisia salaattimixejä. Lidlissä on ainakin paria erilaista makoisaa! Ja ne on mun mielestä riittoisia! Hyvin saa parikin salaattia yhdestä pussista! 😊

Joukkoon yleensä lisään esimerkiksi näitä :

– kirsikkatomaatteja tai tavallista tomaattia

-kurkkua

– pähkinöitä ( Cashew tai saksanpähkinää)

– Mozzarellaa tai fetaa

-porkkanaraastetta

– viinirypäleitä

-kananmunaa

Siinäpä varmaan ne yleisimmät tämän hetken suosikit. Ruokaisat salaatit mulla on jäänyt tällä hetkellä vähän vähemmälle. Tuntuu että kulutan niin paljon etten saa vatsaani täyteen pelkästään niillä :D kesällä varmaan taas maistuu enemmän kun/jos on lämmintä :)

 

Raskausajan ruokavalio.

”Nythän voit syödä kahden edestä!” .. ”Vauva tarvitsee tätä pullaa/pizzaa/suklaalevyä” … ”Imetysvarastoon syön tässä vaan hei”…. Tuleeko jollain vielä mieleen jotain perinteisiä fraaseja raskausajan ruokavalioon liittyen?:) Todellisuudessa raskausaikana ei tarvitse syödä kahden edestä. Jos normaaliruokavalioosi kuuluu noin 1600 kaloria / päivä niin voit olla varma, ettet loppuraskaudessakaan tarvitse 3200 kaloria ruokkiaksesi vauvan. Aivosi saattavat ajatella niin mutta totuus on toista.

hed.

Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana kehosi ei tarvitse juurikaan lainkaan lisäkaloreita mutta toisesta raskauskolmanneksesta alkaen tulisi sinun syödä muistaakseni noin 300-350 kaloria lisää päivän aikana. Esikoisen aikana mieleeni iskostui, että tämä vastaa yhtä leipää ja lasillista maitoa mutta koska maitoa en enää juo ja leipääkään en halua tolkuttomasti syödä niin olen soveltanut tätä muistamaani sääntöä lisäämällä ruokavalioon enemmän hedelmiä ja ottamalla hiukan isompia annoksia ruokaa. Maalaisjärjellä kun ajattelee niin pääsee aika pitkälle. Raskausaikana on entistäkin tärkeämpää syödä monipuolisesti ja pitää huolta, että saat riittävästi ravintoaineita myös vauvan kasvua ajatellen.

...

Raskausaikana kasvava sikiö ottaa tarvitsemansa suoraan äidiltä joten tähän pätee mielestäni tuo sanonta ”Syöt kahden edestä”. Pitää muistaa syödä kahden edestä monipuolisesti ja terveellisesti. Itselleni alkuraskaudessa suurin kysymys olikin taas, että mitäs nyt saikaan syödä ja mitä ei. Pastöroimattomat maitotuotteet ja raa’at kalat lihat olivat itsestäänselvyys mutta esimerkiksi mulle yllärinä tulivat pellavansiemenet ja fetajuuston sopimattomuus vaikka olisikin pastöroitua. Tuli sitäkin syötyä alkuraskauden pahoinvoinnissa kun en asiaa vielä tiennyt. Oikeanlaisella ruokavaliolla äiti pysyy kunnossa ja sikiö kehittyy turvallisesti. Jos ruokavalio on pielessä , seurauksena voi olla mm. häiriöitä sikiön kehityksessä.

..
..

Omassa ruokavaliossani pyrin edelleen korostamaan monipuolisuutta. Ruoassa tulee olla väriä mikä tarkoittaa että siinä vitamiineja. Ruokia tulee olla viikossa useita erilaisia jotta tulee käytettyä myös monipuolisesti proteiineja ja hiilarinlähteitä. Kalaa meillä syödään hiukan vähemmän nykyään minkä pyrin korvaamaan Omega 3- tableteilla joista mainitsinkin *täällä*. Nuo rasvahapot kun äärettömän tärkeitä sikiön aivojen kehitykselle. Kauppareissuilla ostoskori täyttyy edelleen suurimmaksi osaksi hevi-osastolla ja ruoka tehdään edelleen itse eikä eineksiä käytetä vieläkään sillä niissä on usein ikävän paljon piilosuolaa- ja sokeria. Siinä missä normaalitilan ruokailusta ei tarvitse tehdä tähtitiedettä niin ei tarvitse raskausajankaan. Silloin pitää muistaa vaan syödä vielä hiukan extraterveellisemmin ja nuo mainitsemani vitamiinivalmisteet on hyviä extroja :).