Terveellinen ruoka ei ole rakettitiedettä.

Nyt aion kirjoittaa hiukan mielipiteitä pitkästä aikaa. Näin uuden vuoden alussa ei kukaan ole voinut välttyä naisten-ja iltapäivälehtien ”Näin laihdut 5 kiloa” tai hiilaripelotelluista jutuista jossa kehoitetaan välttämään about kaikkea ja syömään ilmaa.

Mihin on kadonnut ihmisten maalaisjärki ja kyky ajatella syömisiään itse? Noin niinkuin ajatuksen tasollahan pitäisi edelleen mennä niin, että kun syöt hiukan vähemmän mitä kulutat niin pysyt hoikkana. Kun syöt marjoja, kasviksia ja vihanneksia, hiilihydraattia, proteiinia ja hedelmiä sopivassa suhteessa pysyt varmasti vielä terveenäkin. Eniten mua itseäni ihmetyttää nykyajan lisätyn proteiinin tuotteet. Milloin tuli proteiinista tuo elämän eliksiiri jota täytyy sisällyttää ihan joka tuotteeseen? Poissulkien paljon paljon lihastreeniä tekevät ei ”tavallinen tallaaja” tarvitse sitä kaikesta mitä suuhunsa laittaa. Toissapäivänä ostin kaupasta mielenkiinnosta testiin jotain uutta mansikkaproteiinirahkaa ja ei kyllä tullut suosikkia tuosta tuotteesta, jähmeän makuista keinotekoista soopaa. Lisäksi vaikka tuotteessa tuotiin isosti ilmi, että siinä on lisättyä proteiinia niin tuo proteiiniarvo jäi silti vähäisemmäksi kuin jos söisin maitorahkaa tuoreilla tai pakastemansikoilla ja lisäisin joukkoon lorauksen hunajaa. Ja tuo maistuu huomattavasti paremmaltakin! Tokihan proteiini on tärkeää keholle ja pitää nälkää kauemmin kuin hiilihydraattipainotteinen ruoka mutta liika proteiini muuttuu kehossa rasvaksi joten ei sitäkään liikaa kannata syödä. On proteiinileipää (kuka sitäkin voi syödä kun siinä on hiilariakin??), proteiinijogurttia, proteiinivettä ja proteiinisitäjatätä. Ainoa mitä itsellä tulee lisätyn proteiinin tuotteista käytettyä on proteiinipatukat jollainen mulla on aina laukussa ns. hätävarana jos ruoan äärelle pääsy venähtää ja nälkä iskee liian kovalla volyymilla.

Härkäpapu-Kasvispihviä j ja kasa salaattia kananmunalla.
Härkäpapu-Kasvispihviä j ja kasa salaattia kananmunalla.

Toinen ruokatrendi mistä olen sitten taas varsin iloinen on gluteenittomuuden lisääntyminen ruokatietoisten parissa sillä oman viljansietämättömyyden alkaessa 2013 valikoimaa ei ollut niin paljon kuin nykyään! Gluteenittomat tuotteetkin sisältää ikävän usein lisättyä sokeria mutta onneksi löytyy myös hyviä perustuotteita joista valita mieleisensä. Myös kauppojen ”tavallisilta” hyllyiltä löytyy nykyään kivasti täysin kaurapitoisia leipiä ja lempikaupassamme Lidlissä saa hyvää gluteenitonta pastaa.

Gluteenittomasta pennepastasta tehtyä kanapestopastahässäkkää.
Gluteenittomasta pennepastasta tehtyä kanapestopastahässäkkää.

Kaikenlainen lakkoilu on myös tosi kuumaa kamaa ja jälleen kerran sain todeta itseni kanssa, että not for me! Jos kiellän itseltäni jotakin niin takuuvarmasti retkahdan sitäkin helpommin. Samoin kävi sokerittoman tammikuun kanssa kuten paljastinkin aiemmin. Mulle toimii tässäkin asiassa kohtuus ja kun sallin itselleni sen suklaapatukan tai irttareita sillointällöin niin elämä sujuu varsin mukavasti enkä nipota sokerinhimoissani kaikesta. Loistava vaihtoehto ovat myös kivasti yleistyneet raakapatukat ja smoothiet jotka auttaa makeannälkään :).

No koska tässä saarnaan niin haluatte varmaan tietää mitä minä sitten syön, tässä yhden (suht kevyen) päivän esimerkki:

Aamupala (7.30) : Kaurapuuroa, mustikkakeittoa ja cashewpähkinöitä sekä keitetty kananmuna.

Lounas (11.30) : Lämpimiä tonnikalakauravoileipiä tomaatilla ja banaani .

Välipala (14.30):  Jättikokoinen omena

Päivällinen (16.30) : Jauhelihakeitto (Naudan 10% ,vihreitä papuja, paprikaa,perunaa,  sipulia ja porkkanaa + mausteet).

Iltapala (n.19.45): Kolme riisikakkua juustolla, leikkeleellä ja tomaatilla sekä yksi ananas Yosa.

Perus arkiruokaa, mahdollisimman monipuolista ja maistuvaa.  Ruokavaliooni kuuluu pääosin kaura, kvinoa, bataatti, gluteeniton maissipasta, vähärasvaiset lihat ja kasvikset, vihannekset sekä hedelmät. Marjojen kanssa saisin itsekin skarpata enemmän. En väitä, että omakaan ruokavalioni olisi täydellisimmästä päästä mutta uskon olevani oikealla tiellä jo joulukuun alussa tehtyjen mittausten perusteella.

IMG_4358
Mansikkatäytekakku (raaka)

Mun mielestä näissä lehtijutuissakin olisi hyvä painottaa enemmän terveellisen ruokavalion varaan kuin sen laihtumisen joka ei ole avain onneen vaikka olo paranisikin kun paino kevenee. Sen sijaan monipuolinen ruokavalio, sallitut herkut ja maalaisjärki ja elämäntavaksi ottaminen olisi huomattavasti tärkeämpää eikä tarvitsisi pelätä ”repsahduksia”. Kun liikkuu , syö hyvin ja nukkuu riittävästi niin tarvitaanko siinä nyt mitään ihmeellistä rakettitiedettä sen onnistumiseen?

Krista / Krista M.

Äiti 06/2013 pojalle ja 09/2016 tytölle . Vaimo. Juoksu. Lifestyle. Ruoka. Hyvinvointi.

4 vastausta artikkeliin “Terveellinen ruoka ei ole rakettitiedettä.”

  1. Olen samaa mieltä, että pitäisi painottaa monipuolista ruokavaliota ja maalaisjärkeä. On kuitenkin paljon ihmisiä, joilla syöminen ei pysy aisoissa vaikka kuinka yrittäisi. Se voi johtua jo lapsena opituista tavoista syödä suruun tai vaikka tylsyyteen, tai esimerkiksi stressaavasta elämäntilanteesta, jonka vuoksi ei ole voimia toimia maalaisjärjen mukaan. Olisipa kaikilla syöminen noin helppoa kuin sinulla vaikuttaa olevan!

    • Kiitos kommentista ja olet myös oikeassa. Ei mulla itsellänikään ole aina ollut syöminen kunnossa ja olen mennyt helpoimman kautta vuosia kunnes vasta muutama vuosi sitten keho alkoi oireilla ja ruokavalion muutos auttoi. Sallivuus on mun mielestä avainsana tässä ruokailuhommassa. Jos syö vaikka 90% kunnolla niin välillä voi sitten antaa itselleen luvan ”mässäillä”. Siihenkin on liian helppo jäädä jumiin mutta uskon että jokainen halutessaan löytää sen oman keskitiensä hyvinvointiin ja tuollainen ”laihdu 5kiloa 5 päivässä ”- ajatusmaailma jäisi historiaan.

  2. Tosi hyvä kirjoitus Krista, oon ihan samaa mieltä! :) Maalaisjärkeä kehiin!! Ja mua ärsyttää se, että hiilarit nähdään niin epäterveellisinä. Siis pasta, riisi ja peruna lihottavat? Ja tarjollahan on nykyään jopa vähähiilihydraattista PERUNAA?? Urheilija/aktiivinen liikunnan harrastaja voi hyvin syödä ihan perusruokaa sen kummempia miettimättä. Laihduttaja taas jättää herkut ja roskaruuan alkuun pois, se jo vaikuttaa paljon.
    Itselläni tosin myös vatsavaivat ja päätökseni luopua punaisesta lihasta (sekä suunnaton sokerinhimoni) aiheuttavat paljon mutkia matkaan tän ruokavalion kanssa. Että olen paraskin puhuja täällä, kun oma ruokavalioni ei tosiaan sisällä ihan perus makaronilaatikkoa… :D Mutta perus kotiruualla pääsee kuitenkin pitkälle!

    • Kiitos Katju!:)

      En myöskään ymmärrä tuota hiilarikauhua mitä nykyään on vallalla ihmisillä. Niitäkin kun tarvitaan kehon normaaliin toimintaan. On erityisruokavaliot tottakai ja kunkin luulisi tietävän mikä ruoka itselle tuottaa vaivoja ja mitä kestää syödä ja on hienoa että on myös ammattilaisia apuna jos oma ruokavalio menee liian monimutkaiseksi toteuttaa itse järkevästi.

      Mutta juuri tästä laihdutusbuumista pitäisi päästä eroon ja pyrkiä tasapainoon. Niin ja mä kyllä syön makaronilaatikkoakin toisinaan! Se on hyvääää!:) gluteenittomana tosin :).

 
Tykkää jutusta