Toivepostaus: Ruokavalio

Multa toivottiin postausta mun ruokavaliosta ja kuinka huomioin sitä juoksua ajatellen ja tässä sitä olisi. Haluan vielä alkuun sanoa, että meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa ja näin talven tullessa joudutaan hakemaan osa kasvis-ja vihannestuotteista pakkasesta sillä no..kotihoidontuki. Pitääkö selittää enempää? Mä en usko liialliseen hifistelyyn oikein missään ja maalaisjärjellä pärjää pitkälle.  Näillä eväillä mulla ainakin kulkee hyvin enkä koe kaipaavani lisäenergiaa!
En siis harrasta erityisemmin arkena mitään tankkailuja juoksua ajatellen vaan syön normaalia (gluteenitonta) ruokaa ja syön sitä melko säännöllisesti neljä kertaa päivässä. Gluteenitonta, tai lähinnä vehnätöntä ja rukiitonta siis syön niiden pitkään jatkuneiden vatsavaivojen ja iho-ongelmien vuoksi ja alkuvaikeuksien jälkeen ei enää tuota ongelmia keksiä ruokia joita kestän syödä. Meillä kuluu paljon perunaa, porkkanaa ja erinäisiä muita vihanneksia ruoanlaitossa lihan lisukkeena.

Aamupalana syön kaurapuuroa johon tykkään laittaa lusikallisen mansikkahilloa (sokeria, shoot me!:D) ja maitoa ja lisäksi tulee usein napattua hedelmää ja kuppi tai kaksi kahvia. Pitkään söin puuroni mustikoilla mutta ne alkoi tulla korvistakin ulos niin siirryin hilloon.
Välipalaksi syön yleensä puolenpäivän maissa leivän sekä kupin kahvia. Jos on juoksupäivä niin syön myös jogurttirahkan (pelkkä maitorahka tarttuu mun kurkkuun enkä saa sitä syötyä sitten millään) jotta saan tarpeeksi energiaa päivän tarpeisiin. Lenkkipäivinä pyrin syömään noin 300-500 kaloria enemmän normaalista poiketen etten mene miinuskaloreille. En tahdo laihtua.
Päivällinen on meidän perheen yhteinen ruokahetki josta pyritään pitämään kiinni että syödään yhdessä. Meidän tyypillisiä ruokia joita syödään on mm. jauhelihakeitto, pastakastike, perunamuusi ja kanapihvit/lihapullat, kanafilee erilaisin lisukkein, karjalanpaisti, kirjolohikiusaus ja kalakeitto .. aika perusruokaa siis. Nakkeja jne ei meidän menuussa näy sillä ei niistä kumpikaan välitetä eikä E niitä tarvitse. Lisukkeena on aina jotakin vihannesta/kasvista sekä raejuustoa. Ruokamme syömme maustettuna mutta vähäsuolaisena ja rasvana käytetään oliiviöljyä. Ruokajuomana juon vettä. Maitoa tulee käytettyä ainoastaan puurossa.
Vitsi mua ärsyttää tuo yks papu tuolla reunalla! 

Iltapalana syön yleensä sämpylän taikka näkkileipää. S-marketissa myytävä Rainbown tummaksi paahdettu gluteeniton näkkileipä on ihan sairaan hyvää! Lisäksi tässäkin kohtaa tulee usein syötyä omena tai muu hedelmä.
Herkuteltuakin vähintään kerran viikossa ja suklaa on mun kova pahe. Jos päivä heittää vähääkään enempää häränpyllyä, huomaan ajautuvani kauppareissulla suklaahyllyle hipelöimään levyjä mutta usein ne kuitenkin jää sinne muiden ostettavaksi :)
Pyrin siis pitämään huolen, että saan päivittäisestä ruokavaliosta tarvitsemani proteiinit ja hiilarit sekä lenkkipäivinä otan vielä palautusjuoman lenkin jälkeen. Nyt kun näitä puolimaratoneja tässä alkaa kertyä niin pitää opetella erikseen tankkailemaan pari päivää ennen suoritusta nestettä ja hiilareita mutta puolikasta ajatellen ei niitäkään ylenmäärin tarvitse.
Nyt viikolla ajattelin keskiviikosta perjantaihin nauttia yhden leivän/päivä lisää sekä to-pe kiinnittää huomiota veden juontiin jotta tulisi vähintään se 2,5 litraa päivässä juotua. Perjantaina nautin jotain hyvää hiilaripitoista iltapalaa ja puolimaraton-aamu menee ihan puurolla, leivällä ja banaanilla. Mä oon niitä energiageelejä kaupassa hypistellyt mutta en ole vielä ostanut. Sama homma koskee urheilujuomia. Paavossakin menin veden voimalla kun en uskaltanut urkkajuomaa ottaa. Pitäisi tutustua niihin enemmän, saattaisi auttaa parempiin suorituksiin :)
FitFashion

2 vastausta artikkeliin “Toivepostaus: Ruokavalio”

    • Kiitos :) Olen laskenut ja ihan hyvissä lukemissa on jaksamisen kanssa. En tähän ihan kaikkia hedelmiä yms lisukkeita laittanut joten saattaa siksi näyttää hiukan vähälle :)

 
Tykkää jutusta