Se ois maratonviikko!

jaiiiiikkkkkkkkksssssssss!!!

Hurjaa mutta totta! Lauantaina on koko kevään ja kesän odotettu Paavo Nurmi Marathon. Mun lemppari juoksutapahtuma! Treenit on nyt treenattu ja pitää luottaa omaan kehoon ja mieleen että pääsee tavoittelemansa matkan maaliin asti. Pitää myös tehdä ajatustyötä sen eteen että kaikki ei välttämättä menekään juuri kuten on suunnittellut mutta aurinkoisin ajatuksin pääsee pitkälle ja juoksutapahtumien henki on aina huumaava josta saa kyllä endorfiinipaukkuja kesken kisankin! 

Maratonviikossa on omanlaisensa tunnelma, en tiedä johtuuko se nousevasta jännityksestä vai somen mukaansa tempaavasta fiilistelystä mutta kokoajan on sellainen pieni perhosparvi vatsassa. Forecan kymmenen päivän sääennuste tulee tutummaksi kuin koskaan ja päässä pyörii jatkuvasti että mitähän sitä laittaisi kisaan päälle ettei olisi liian kylmä tai liian kuuma. Tuttua ja testattua vaatetta sen on oltava jottei tule yllättäviä hiertymiä vaivaamaan kisan aikana. Niitä kun tulee muutenkin aina pitkillä matkoilla. Edellisellä maratonilla sykevyö hankasi rintojen alle hyvin kipeät haavat jotka huomasin vasta kisan jälkeen suihkussa. Tällä kertaa olen varautunut valkovaseliinilla.

Harkitsen myös ottavani mukaan juomaliivin mikäli asteita lämpömittarissa on yli 20. Vaikka Paavolla on aina ollut todella hyvä juomahuolto niin lämpimällä ilmalla saattaa kaivata välihörppyjä. Tämän kohtalo selvinnee lähempänä kisapäivää.

Maratonia varten monet tekee hiilaritankkausta koska pitkään juostessa kehon hiilihydraattivarastot tyhjenevät ja keho tarvitsee juostessa niitä. Niinpä kannattaa jo pitkin kisaviikkoa tehdä tankkausta esimerkiksi lisäämällä ruokavalioon pastaa, riisiä, leipää ja vaikka tuoremehua sekä urheilujuomaa. Itse aloittelen hiilaritankkausta tiistaina niin että syön viisi kertaa päivässä hyvin niinkuin normaalistikin mutta keskityn nimenomaan syömään aterioilla pastaa ja leipää välipaloina ja iltapalana. Aamulla syön muutenkin aina kaurapuuroa. Keskiviikko ja torstai menee varmaan aika samalla kaavalla mutta juon lisäksi urheilujuomaa ja omenamehua. Perjantaina palaan normaaliin vähän kevyempään ruokailuun jottei olo ole lauantaina liian raskas lukuunottamatta urheilujuomaa jota aion reippaasti tissutella ihan jokapäivä kisaan saakka. Itse kisapäivänä nautin todennäköisesti ison aamupalan parissa erässä niin että kaksi tuntia ennen kisaa en enää syö mitään koska mun vatsa ei kestä sitä.

Kisan ajaksi olen ajatellut ottavani mukaan kuusi tai seitsemän annosta geeliä joiden luulen riittävän mainiosti kun lisänä on urheilujuomaa ja vettä. Myös suolaa kannattaa varata mukaan joko ihan merisuolakiteinä tai apteekista saatavina tabletteina sillä joskus keho voi tehdä tepposet ja nesteet eivät imeydykään jolloin olo on aika ikävä kun mahassa hölskyy. Niinpä suolaa suolaa!

Viikon ainoan juoksun ennen kisaa olen kaavaillut juoksevani tiistaina ja pidän juoksun kevyenä ja lopussa teen muuraman lyhyen spurtin. Jokaiseen iltaan tulee mahtumaan myös venyttelyä ja putkirullailua jotta jalat olisivat vetreät lauantaina. Arki itaessään on kahden pienen lapsen kanssa aika aktiivista joten sen kummempia treenejä en aio tälle viikolle enää suunnitella :).

Näillä mennään siis lauantaina! Onko sulla jotain omia kisaviikon rutiineja? :)

Kolme viikkoa maratoniin!

Kesä on mennyt tosi nopeasti vaikka päivät on toisinaan superpitkiä niin viikot vierii vauhdilla. Tasan kuukausi koulun alkuun, ensi viikolla alkaa esikoisen päiväkotiharjoittelu ja reilun kolmen viikon päästä kuopuksen. Tasan kolmen viikon päästä on myös luvassa 42,2km juoksua kun Turun paras juoksutapahtuma Paavo Nurmi Marathon valtaa Turun päiväksi! Mun neljäs kerta kun osallistun Paavolle ja toinen kerta kun osallistun koko matkalle. Kieltämättä kisakutkutus alkaa olla jo läsnä ja jännitys myös! :)

Treenit kohti maratonia on sujuneet melko rennoissa tunnelmissa kun olen juossut pääosin peruskuntosykkeisiä lenkkejä ja saanut siinä samalla hyvää matkakestävyyttä kerättyä. Kunhan pidän pääni kisassa enkä lähde rynnimään alussa liian kovaa ( miks mä teen aina niin?? 🙄😄) niin uskon että matkan pituus tulee menemään suht mukavasti. Vauhtilenkkejä en ole juurikaan tehnyt jo pelkästään näiden superkuumien säiden takia sillä vähänkään kovemmalla vauhdilla sykkeet paukkuu korkealle heti!

30km lenkki viime sunnuntaina.

Viime viikon sunnuntaina kävin peittoamassa maratonmörön ja hölköttelin pitkin poikin Ruissalossa 30km verran. Tai no 22km koska meiltä kotoa on Ruissaloon nelisen kilsaa. Matka sujui leppoisasti lukuunottamatta pientä päkiöiden herkistymistä 20km jälkeen joka meni onneksi ohi. Juoksin ensin Saaronniemen uimarannalle jossa kävin täyttämässä vesipullot ja kastamassa lippiksen ja sitten jatkoin matkaa. Lenkin aikana kului litra urheilujuomaa ja kaksi litraa vettä sekä yksi iso kolmen annoksen geeli ja yksi pieni geeli. Olo oli kokoajan hyvä ja loppupäivän myös joten lenkinaikainen tankkaus onnistui hyvin! :) Pitkistä edeltävänä päivänä join myös litran urheilujuomaa sekä jonkin verran omenamehua ja illan natustin maissikakkuja (niitä chia-versioita , ne on niiiiin hyviä!!) . Aamulla söin ennen lähtöä ison puuron raejuustolla ja mustikoilla sekä banaanin. Mun mielestä on tärkeää testailla jo ennen kisaa että millainen syöminen itselle sopii ja myös pitkän lenkin aikana koittaa mikä itselle uppoaa niin ei tule kisan aikana yllätyksiä niiden kanssa!

 

Tämä viikko on mennyt toipuessa maanantaina poistetun hampaan jälkikipujen syövereissä ja tiistaina kävin pyöräilemässä 18km mun uskollisella mammapyörällä, torstaina tein hiukan lihaskuntoa kotitreeninä. Perjantaina illalla ja tänään aamulla kävin juoksemassa kympin lenkit ja huomenna saan hyötypitkiksen kun juoksen kotiin esikoisen ystävän synttäreiltä noin 15km :). Ihan hyvä treeniviikko siis!

Ootko sä tulossa Paavolle juoksemaan? Mitkä fiilikset treeneistä? Onko kuumuus verottanut?